Main picture

Jobban szeretik egymást a gyerekek, ha együtt kertészkednek

Egy szentendrei iskolában vizsgáltuk, hogy mi változik a diákokban, ha közösen építenek fel és gondoznak egy iskolakertet. Az egymáshoz való viszonyuk jobban változott, mint a környezettel való kapcsolatuk.

A Szentendrei Móricz Zsigmond Gimnázium 9. osztályos diákjai az iskolakert kialakítását az elejéről kezdték: azt is közösen választották ki, hogy az udvar melyik részében alakítsák ki a megművelendő részt. Az ágyások és a növények elhelyezéséről, a vízvezeték kialakításáról, az ültetendő növényfajokról is közösen döntöttek, de együtt határozták meg azokat a feladatokat is, amelyeket el kell látni ahhoz, hogy tényleg működjön a kert. A programot két kutatónk, Kelemen Eszter és Horváth Janka irányították.

 

A győztes kertterv (Horváth Janka)

De miért is jó ez nekünk?” – teszik fel a kérdést blogbejegyzésükben a diákok. „Nincs elég bajunk az iskola falain belül? A sok felelés, dolgozat stb. Nos, az igazság az, hogy szerintünk ez a projekt jól összerázta a csapatot. Igaz, hogy elég sok a tennivaló, és a projekt eleje nem is volt olyan izgalmas a sok kapálással és gazolással, de minden éremnek két oldala van.

A terület megtisztítását, az ásást is a tanulók végezték. A talajjavítást, trágyázást követően gyógynövények, málna, eper, saláta, dughagyma került az ágyásokba, azok szélébe pedig hagymás virágokat ültettek. A növények kiválasztásánál fontos szempont volt, hogy az érési idő tanítási időszakra essen. “Persze nem mindenki van oda a feladatokért, de sokak várják, hogy a sok munka meghozza gyümölcsét, szó szerint. Nagyon sok finomságot ültettünk, és alig várjuk, hogy megkóstolhassuk őket. A projekt során megtanulnak a nagyobb egyéniségek is csapatban dolgozni. De ezekben a plusz órákban is, amit együtt töltünk, rengeteg emléket szerzünk” – írják a diákok.

Az iskola tanárai gyakorlati kérdések megválaszolására is felhasználták az iskolakertet. A kerttervezést matematika óra keretében végezték: távolság- és területszámítást gyakoroltak a kialakításához. Szenzorokat is elhelyeztek az ágyásokban, melyek mérik a talajnedvességet, a napos órák számát, a talaj tápanyagtartalmát, a hőmérsékletet. Ezek adatait a statisztikatanulásban használták fel, valamint kémia órán, amikor a talajminőségről tanultak. Biológia órán pedig a kert növénytársulásainak elemzését kapták feladatul a diákok.

A kert felásása (Kelemen Eszter)

Az iskolakert projektet Szentendrey Rita matematika, fizika, informatika szakos tanárnő indította el. “Olyan világban élünk, ahol az ember és a természet nincs összhangban” – mondta el az osztályfőnök. „A természet kizsákmányolása visszafordíthatatlan következményekhez vezet, és ennek a jeleit egyre inkább megtapasztalhatjuk a mindennapokban. Ha 20-30 év múlva is élhető bolygót szeretnénk, tudatosan kell figyelnünk a fenntarthatóságra. Meg kell ismernünk azokat a hétköznapi folyamatokat, amelyek befolyásolják környezetünket, meg kell tanulnunk a környezetünkkel összhangban élni. A pedagógusok szerepe ebben óriási, hiszen meg kell tanítani minderre a felnövekvő generációt. Meg kell mutatni nekik a természet csodáit, törékenységét, hogy érzékennyé váljanak a környezeti problémák iránt, és felelős gondolkodással felelős döntésekre legyenek képesek. És a gyerekek nyitottak erre, csak meg kell találnunk a “tanítás” legmegfelelőbb módját.”

Az osztályfőnök elmondása szerint a tanár-diák viszony is javult a kerti munka hatására, és látványosan lazultak a „klikkek”, olyanok is dolgoztak együtt a kertben, akik korábban az osztályban nem, és a gyerekek empatikusabbak lettek egymással.

A különböző jellegű feladatokhoz munkacsoportokat alakított ki az osztály, a tanulók választották ki, melyik tevékenységben szeretnének részt venni. Az iskola szerszámokat vásárolt, hogy legyenek megfelelő eszközök a diákmunkához, és szerszámgyűjtést szerveztek: feleslegessé vált, de használható kerti szerszámokat kutattak fel a gyerekek az otthoni környezetükben. A gimnázium felvette a kapcsolatot az Iskolakertekért Alapítvánnyal, csatlakozott az Iskolakertek közösségéhez. Az Alapítvány honlapjáról letölthető segédanyagok hasznos segítséget jelentettek a kert kialakítása során.

 

fotó: Pásztor Bálint

Az iskolakert projektet az ELTE Humánökológia mesterképzésének hallgatói is figyelemmel kísérték: kutatószeminárium keretében végeztek attitűdvizsgálatokat a projekt indulásakor és egy év elteltével, valamint a diákok által készített fényképeket gyűjtöttek a kertről, hogy azokon keresztül vizsgálják a kerthez való viszonyukat. Ezek segítségével elemezték, hogyan változik a kertészkedés hatására a diákok viszonya a környezethez, a környezeti problémákhoz. Az osztályfőnök és a kutatók úgy látták, a környezeti problémák iránti érdeklődés nőtt. Azonban az attitűdvizsgálat szerint az osztály környezethez való viszonya a kertprojekt első évének végére összességben egy kicsit romlott.

A környezeti attitűdvizsgálat átlagos eredményei valóban az attitűdök csekély mértékű romlását mutatják, azonban az egyéni változásokat vizsgálva az is látható, hogy akinek alapvetően pozitív volt a környezeti attitűdje a kiinduló helyzetben, annak a környezethez való pozitív hozzáállását a kertben töltött munka tovább tudta fokozni. Az, hogy az attitűdmérési eredmények eltértek a várakozásainktól és a többi módszerrel gyűjtött kutatási eredménytől, azt is jelezheti, hogy a természethez való viszony összetett és sok tényezőtől függ, ezért nem biztos, hogy egy egyszerű kérdőíves módszerrel jól megragadható. A projektnek ezért egy fontos hozománya az is, hogy elgondolkodjunk azon, melyek azok a módszerek, amelyekkel a kutatók valóban megérthetik és feltérképezhetik a gyerekek természethez való viszonyát” – mondta el Kelemen Eszter, vezető kutatónk.

fotó: Pásztor Bálint

Az iskolakert program első évének végén az osztály Kertfesztet szervezett. A kertben termett zöldségekből, gyümölcsökből, gyógynövényekből készítettek ételeket, tábortüzet gyújtottak és kiállítást szerveztek azokból a fotókból, amelyeket a tanév során a kertben készítettek. A nyári szünet után a kertművelést átengedték az új kilencedikes osztálynak, és írtak is nekik egy kézikönyvet a kertgondozásról. Aztán a tavalyi évben, a pandémia miatti korlátozások miatt nem tudtak a gyerekek bejárni a kertbe, nem tudták gondozni. De idén ősszel rendbe teszik, így, ha minden jól megy, újra tudnak termeszteni az iskolakertben.

A diákok és a tanárok annyira megszerették a kertet, hogy egy kültéri tanterem kialakítása is megkezdődött ebben a tanévben. Az alap már kész, most az árnyékolóra és a bútorokra próbálnak forrást keríteni. Ezen kívül egy méhlegelő kialakítása is megkezdődött.