Main picture

Hogyan formálhatja a környezeti nevelés a gyerekek értékrendjét?

Megjelent Kelemen Eszter, Czett Kármen és Szentendrey Rita cikke az International Journal of Commonsban ezzel a címmel: School Gardens as Commons: Fostering Relational Values for Biodiversity Through Participatory Environmental Education.

A kutatás kiinduló gondolata, hogy a gyerekek különösen kitettek a mai környezeti, gazdasági és egészségügyi válságok hatásainak. Ezért a PLANET4B projektben azt vizsgálták, hogyan tudja a magyar biodiverzitás-oktatás – különösen az iskolakertek – alakítani a gyerekek értékeit, gondolkodását és viselkedését. A kutatás interjúkra, rendszerelemzésre és részvételi módszerekre épült, és egy partneriskolában több éven át követték, hogyan változnak az emberi kapcsolatok és a természethez fűződő viszony.

A kertben töltött idő és a közös tevékenységek egy biztonságos, együttműködő teret hoztak létre, ahol erősödhettek a közös értékek, felelősség és gondoskodás. A folyamat új tanítási gyakorlatokat is elindított, és a természetalapú megoldások felé terelte az iskolát. Ezek pedig hosszú távon valódi érték- és viselkedésváltozást indíthatnak el, és segíthetnek egy szolidárisabb, fenntarthatóbb jövő irányába mutató szemlélet kialakításában.

A teljes cikk itt olvasható el angolul: https://thecommonsjournal.org/articles/10.5334/ijc.1539